Informace k daňovému řádu
Dne 1.1.2011 nabývá účinnosti zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“). Tento zákon nahrazuje dosavadní procesní předpis, a to zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“).
Daňový řád přináší celou řadu novinek, s kterými bychom rádi veřejnost alespoň ve stručnosti seznámili.
Místní příslušnost
Daňový řád zvolil ve svém § 13 odst. 1 písm. b) nově  vlastní úpravu pojímání sídla právnické osoby pro potřeby správy daní a  tedy i pro určení místní příslušnosti. Úprava vychází v zásadě z  formálního pojetí sídla. Sídlem se pro potřeby správy daní rozumí  adresa, pod kterou je právnická osoba zapsaná v obchodním nebo jiném  obdobném veřejném rejstříku. Pro potřeby správy daní se tedy dá hovořit o  konstitutivním zápisu do obchodního rejstříku. Podle skutečného sídla  se místní příslušnost právnické osoby bude řídit pouze v případě, že se  právnická osoba do veřejných rejstříků nezapisuje.
Daňový řád zavádí v § 15 nově možnost správce daně provést úkon i mimo  svůj obvod územní působnosti. Podmínkou pro provedení tohoto úkonu je,  že se týká daňového subjektu, ke správě jehož daní je místně příslušný.  Lze si tedy představit např. výslech svědka, provedení místního šetření  atd. i v jiných obvodech, aniž by byl správce daně nucen tyto úkony u  místně příslušného správce daně dožádávat.
Dožádání
Úkony mohou být činěny místně nepříslušným správcem  daně v případě tzv. dožádání. V úpravě dožádání přinesl § 17 daňového  řádu oproti zákonu o správě daní a poplatků některé změny. Stejně jako  dosud může místně příslušný správce dožádat jiného věcně příslušného  správce daně téhož nebo nižšího stupně. Obdobně jsou textovány i důvody  dožádání. Zákon o správě daní a poplatků váže dožádání na možnost  dožádaného správce daně provést úkon snáze, hospodárněji nebo rychleji.  Daňový řád naopak posuzuje důvody na straně dožadujícího správce daně,  přičemž tento může dožádat, pokud by úkony sám mohl provést jen s  obtížemi nebo s vynaložením neúčelných nákladů příp. by je nemohl  provést vůbec.
Základní rozdíl v úpravě daňového řádu spočívá v šíři dožádaných úkonů.  Zatímco zákon o správě daní a poplatků hovoří pouze o jednotlivých  úkonech, daňový řád umožňuje dožádat provedení úkonů nebo dílčích řízení  (např. exekuci) nebo jiných postupů (např. daňovou kontrolu).
Atrakce
Daňovým řádem je v § 19 nově zaveden institut tzv.  atrakce, který byl dosud upraven pouze pro správce daně – územní  finanční orgány zákonem o územních finančních orgánech, a to v § 9 písm.  g) jako oprávnění finančního ředitelství v odůvodněných případech  provádět úkony, které jinak patří do pravomoci jím řízených finančních  úřadů nebo se na jejich provádění podílet, a v § 11 písm. d) jako  oprávnění Ministerstva financí v odůvodněných případech provádět úkony,  které jinak patří do pravomoci územních finančních orgánů (jak  finančních ředitelství tak finančních úřadů) nebo se na jejich provádění  podílet.
Daňový řád tedy obsahuje obecnou úpravu pro jakéhokoliv správce daně  převzít věc místo podřízeného správce daně (nejen nejblíže podřízeného),  a to v těchto případech:
- 
jsou-li pro výkon správy daní potřebné mimořádné odborné znalosti,
 - 
za účelem zjednání nápravy v rámci ochrany před nečinností podřízeného správce daně,
 - 
jde-li o rozhodování ve věci, které bude mít zásadní dopad i do řízení s jinými daňovými subjekty.
 
Nadřízený správce daně si věc atrahuje formou rozhodnutí, které se doručuje subjektu, jehož věci se týká. Jelikož není v uvedeném případě vyloučeno odvolání, má daňový subjekt v souladu s § 109 odst. 1 daňového řádu právo se odvolat. Odvolání proti rozhodnutím o atrakci z důvodů uvedených výše pod body 1. a 3. má odkladný účinek.
Delegace
Delegace je možnost jak přenést na základě žádosti  daňového subjektu nebo z podnětu správce daně místní příslušnost, aniž  by se změnily podmínky, podle kterých se určuje – tedy typicky místo  pobytu nebo sídlo. Zásadní rozdíl spočívá v možnosti podat opravný  prostředek. Zatímco zákon o správě daní a poplatků nepřipouští opravný  prostředek, daňový řád nejenže odvolání připouští, ale dokonce včas  podanému odvolání přisuzuje odkladný účinek.
V § 18 odst. 2 daňový řád upravuje postup správce daně v případě, že  dojde ke změně okolností, za kterých bylo o delegaci rozhodnuto, nebo  rozhodných pro určení místní příslušnosti. V takovém případě může  správce daně, který rozhodnutí o delegaci vydal, rozhodnout o zrušení,  změně nebo potvrzení delegace. Pokud by místní příslušnost měla být  změněna mimo obvod tohoto správce daně, bude rozhodovat nejblíže  společně nadřízený správce daně. Opět je proti tomuto rozhodnutí  připuštěno odvolání s odkladným účinkem.
Plné moci
Plné moci jsou v daňovém řádu pojaty naprosto odlišně od zákona o správě daní a poplatků.
Podle § 27 odst. 1 daňového řádu si každá osoba zúčastněná na správě  daní může zvolit zmocněnce. Už tento okruh osob, které si zmocněnce  mohou zvolit, je definován širším způsobem než v zákoně o správě daní a  poplatků, podle jehož § 10 odst. 3 se může dát zastupovat daňový  subjekt, zákonný zástupce, nebo ustanovený zástupce. Výjimkou z možnosti  zvolit si zmocněnce jsou podle daňového řádu případy, kdy má osoba něco  vykonat osobně.
Plná moc je vůči správci daně účinná od okamžiku jejího uplatnění u  tohoto správce daně. Uplatněním není možné rozumět její odeslání daňovým  subjektem, ale až okamžik, kdy má správce daně možnost se s plnou mocí  seznámit, tedy nejčastěji její doručení do podatelny správního orgánu.  Novinku najdeme hned v § 27 odst. 2, kde je stanoveno, že musí být  doloženo přijetí plné moci zmocněncem.
Nově je pojata i účinnost plné moci, kdy je stanoveno, že plná moc je účinná i:
- 
vůči správci daně po změně místní příslušnosti,
 - 
vůči správci daně, který provádí úkony na základě dožádání,
 - 
vůči dalším správcům daně, pokud vedou řízení ve věci, pro kterou byla plná moc uplatněna (sem bude typicky patřit např. nadřízený správce daně, který povede odvolací řízení).
 
Zásadní změna oproti zákonu o správě daní a poplatků  spočívá v pojetí rozsahu plné moci. Podle § 28 odst. 1 daňového řádu je  zmocnitel povinen vymezit rozsah zmocnění tak, aby bylo zřejmé, k jakým  úkonům, řízením nebo jiným postupům se plná moc vztahuje. Daňový řád  tedy opustil fikci neomezené plné moci v případě nejasného rozsahu.
Nebude-li rozsah zmocnění vymezen nebo nebude vymezen přesně, vyzve  správce daně zmocnitele k úpravě plné moci. Tato výzva podle § 28 odst. 2  daňového řádu je speciální k obecné úpravě výzvy k odstranění vad  podání podle § 74 daňového řádu. K úpravě plné moci vyzývá správce daně  vždy zmocnitele, protože on je tím, kdo může vymezit rozsah plné moci,  bez ohledu na to, kdo podání učinil. Naproti tomu podle § 74 se vyzývá  vždy ten, kdo podání učinil. O nedostatcích při vymezení rozsahu plné  moci správce daně zmocněnce vyrozumí.
Plná moc bude vůči správci daně účinná až po odstranění vad. Pokud dojde  k odstranění vad ve stanovené lhůtě, zůstávají zachovány účinky podání  učiněného zmocněncem.
Spolu s opuštěním fikce neomezené plné moci daňový řád opustil i  zdvojené doručování – zmocněnci i zmocniteli. Podle § 41 daňového řádu  se písemnost doručuje pouze zástupci, a to v rozsahu jeho oprávnění k  zastupování. Pokud má zastoupený něco vykonat osobně, doručuje se  písemnost oběma – zástupci (zmocněnci) i zastoupenému (zmocniteli) s  tím, že dnem doručení rozhodným pro počátek běhu lhůty je den doručení,  které nastane později.
Poslední odstavec § 28 daňového řádu řeší problematiku zániku plné moci,  a to odkazem na úpravu občanského zákoníku. Poslední věta stanoví, že  dokud plná moc nezanikne, nelze platně zvolit v téže věci nového  zmocněnce.
S nově navrženou úpravou koresponduje i ustanovení § 29 odst. 1 daňového  řádu, které stanoví, že v téže věci může být současně zvolen pouze  jeden zmocněnec.
Udělení plné moci nezbavuje zmocnitele práva jednat se správcem daně  osobně. Daňový řád obsahuje v § 28 odst. 6 pravidlo pro případ, kdy v  téže věci jedná zmocněnec i zmocnitel. V takovém případě má přednost  jednání zmocnitele. Úprava je tedy totožná s dosavadní úpravou zákona o  správě daní a poplatků.
Tzv. substituční plné moci jsou řešeny v § 28 odst. 5 a v § 29 odst. 2  daňového řádu. V § 28 je řešena povinná plná moc, a to pro zmocněnce,  který nemá sídlo nebo bydliště na území členského státu Evropské unie,  jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo  Švýcarské konfederace. Takovýto zmocněnec je povinen si zvolit zmocněnce  pro doručování se sídlem nebo místem pobytu v České republice. Pokud  tak neučiní, bude mu správce daně doručovat tím způsobem, že bude  písemnosti ukládat u sebe s účinky doručení ke dni vydání. Je důležité  si uvědomit, že se jedná o ustanovení, které je odlišné od úpravy § 33  odst. 6 zákona o správě daní a poplatků. Tam se sice také hovoří o  nutnosti zvolit si zmocněnce pro doručování, ale tato povinnost se týká  daňových subjektů se sídlem nebo bydlištěm v cizině. Podle daňového řádu  se daňovým subjektům se sídlem nebo bydlištěm i mimo výše zmíněné země  bude doručovat do zahraničí. Povinnost tak nově stíhá zmocněnce.
§ 29 naopak řeší zákaz udělení substituční plné moci, a to s výjimkou  tzv. profesionálů tedy daňových poradců a advokátů. Pouze tyto osoby  jako zmocněnci jsou oprávněni zvolit si dalšího zmocněnce.
Naopak už v daňovém řádu nenajdeme omezení obdobné úpravě § 11 odst. 3  zákona o správě daní a poplatků. Od 1. 1. 2011 tedy může u jednoho  správce daně zastupovat více daňových subjektů jakýkoliv zmocněnec nejen  daňový poradce nebo advokát.
Odstavce 3 a 4 § 29 se týkají vyloučení ze zastupování. Správce daně podle nich vyloučí ze zastupování:
- 
zmocněnce, kterému byla udělena plná moc k něčemu, co má zmocnitel vykonat osobně, nebo
 - 
pozdějšího zmocněnce, byl-li v téže věci zvolen další zmocněnec, nebo
 - 
zmocněnce, kterému byla udělena substituční plná moc někým, kdo k tomu nemá právo.
 
Správce daně vydává o vyloučení rozhodnutí, proti němuž je připuštěno odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení. Včas podanému odvolání je přiznán odkladný účinek.
Odborný konzultant
V § 31 Dílu 2 o Osobách zúčastněných na správě daní a zastupování je upraven ještě tzv. odborný konzultant.
Tato úprava odpovídá právu zakotvenému Listinou základních práv a svobod v čl. 37 odst. 2 na právní pomoc.
Právo přibrat si k jednání odborného konzultanta není dáno všem osobám  zúčastněným na správě daní, ale pouze daňovému subjektu a jeho zástupci.
Pokud by odborný konzultant mařil jednání, správce daně ho napomene,  poté mu může uložit pořádkovou pokutu a pokud ani to nepomůže, může  rozhodnutím odborného konzultanta z dalšího jednání vyloučit.
Není ani vyloučeno, aby si daňový subjekt přivedl odborných konzultantů i  více, ale samozřejmě musí respektovat technické možnosti správce daně.
Lhůty
Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo  svátek, je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den; to  neplatí, jde-li o lhůtu kratší než jeden den. Oproti zákonu o správě  daní a poplatků už daňový řád v § 33 odst. 4 neváže toto posunutí konce  lhůty pouze pro uplatnění právních úkonů vůči správci daně, a tudíž k  posunutí dojde i pro úkony, které činí správce daně.
V § 34 daňového řádu je upraven případ stavení lhůty. Pokud osoba  zúčastněná na správě daní učiní podání a ode dne podání je odvozována  lhůta pro správce daně pro vydání rozhodnutí nebo provedení jiného  úkonu, tato lhůta se staví ode dne vydání rozhodnutí, kterým správce  daně vyzývá osobu zúčastněnou na správě daní k součinnosti, do dne, kdy  dojde k požadované součinnosti. Za den, kdy dojde k požadované  součinnosti, je třeba považovat den, kdy je spolupráce obou stran  dokonána, tedy např. den, kdy písemnost subjektu doputuje na podatelnu  finančního úřadu a správce daně má možnost se s ní seznámit a nikoliv  den, kdy je písemnost osobou zúčastněnou na správě daní předána k  poštovní přepravě. Daňový řád kromě této obecné úpravy obsahuje stavení  lhůty u některých konkrétních lhůt, např. stavení lhůty pro stanovení  daně podle § 148 odst. 4 a stavení lhůty pro placení daně podle § 160  odst. 4 daňového řádu.
Vyhledávací činnost
Dle § 78 odst. 1 daňového řádu vyhledávací činnost probíhá před započetím daňového řízení i v jeho průběhu a prostřednictvím vyhledávací činnosti jsou správcem daně vyhledávány důkazní prostředky.
Vysvětlení
§ 79 odst. 1 daňového řádu upravuje nový institut, jímž správce daně realizuje vyhledávací činnost především u třetích osob.
Místní šetření
Ustanovení o místním šetření v § 80 odst. 4 daňového řádu nově obsahuje možnost správce daně pořizovat o skutečnostech dokumentujících průběh úkonu obrazový nebo zvukový záznam. S tímto oprávněním správce daně se rovněž pojí informační povinnost o tomto předem uvědomit osoby, které se daného úkonu účastní. Správce daně tuto skutečnost zaznamená do protokolu (§ 60 a následující daňového řádu). Pořízený zvukový nebo obrazový záznam je přílohou protokolu (§ 60 odst. 2 daňového řádu). Daňový subjekt si může vyžádat kopii předmětného záznamu (§ 67 odst. 3 daňového řádu).
Daňová kontrola
Ustanovení o daňové kontrole nově obsahují jasná  pravidla pro její zahájení a opakování, která byla dosud odvozována  zejména z judikatury.
Dle § 87 odst. 1 je daňová kontrola zahájena prvním úkonem, při kterém  je vymezen předmět, rozsah daňové kontroly a správce daně začne  zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového subjektu.
V případě, že daňový subjekt neumožní správci daně zahájit daňovou  kontrolu může k tomu být správcem daně podle ustanovení § 87 odst. 2  daňového řádu vyzván. Ve výzvě správce daně pak stanoví v souladu s  ustanovením § 87 odst. 3 daňového řádu místo zahájení daňové kontroly,  předmět daňové kontroly a lhůtu, jejíž běh počíná dnem doručení, ve  které je daňový subjekt povinen správci daně sdělit den a hodinu v rámci  úředních hodin správce daně, kdy je připraven k zahájení daňové  kontroly; tuto lhůtu nelze prodloužit.
Dle § 85 odst. 5 je daňovou kontrolu možno opakovat pouze při zjištění  nových skutečností, důkazů nebo při změně tvrzení daňového subjektu.
Postup k odstranění pochybností
Postup k odstranění pochybností nahrazuje dosavadní  vytýkací řízení. Dle § 89 odst. 1 daňového řádu je postup k odstranění  pochybností na rozdíl od daňové kontroly vymezen sdělením konkrétních  pochybností.
V případě, že nedošlo k odstranění pochybností, může být podle § 90  odst. 2 daňového řádu širší dokazování prováděno v rámci daňové kontroly  a to i na návrh daňového subjektu
Nicotnost rozhodnutí
Daňový řád opouští instrument tzv. neplatnosti  rozhodnutí a nahrazuje jej institutem prohlášení nicotnosti rozhodnutí.  Jedná se o takový stav, kdy rozhodnutí má tak závažné vady, že je nelze  považovat za rozhodnutí, které by bylo způsobilé vyvolat určité právní  následky. K prohlášeni nicotnosti je oprávněn vždy nadřízený správce  daně správci daně, který rozhodnutí vydal. Pokud se jedná o rozhodnutí,  které vydala úřední osoba stojící v čele ústředního správního orgánu,  zjišťuje a prohlašuje nicotnost tato úřední osoba na základě návrhu jí  ustanovené komise. Prohlášení nicotnosti bude uskutečňovat správce daně  buď na základě vyhodnocení vlastních informací, nebo z podnětu jiného  správce daně či jiné osoby, kterou může být jak daňový subjekt tak i  např. třetí osoba.
Za nicotná nebo jinými slovy za nulitní rozhodnutí se budou považovat ta  rozhodnutí, která budou vydána správcem daně, který k tomu nebude vůbec  příslušný, jakož i rozhodnutí, která budou zjevně zmatečná (mající  zásadní vnitřní rozpory, neurčitosti atp.) nebo, která budou požadovat  protiprávní, trestná nebo absolutně nemožná plnění, jakož i ta  rozhodnutí, která ani po formální stránce nebudou vzbuzovat zdání  individuálního správního aktu (např. ústně sdělená rozhodnutí, která  musí být vydána písemně). Nicotnými rozhodnutími budou též i všechna  rozhodnutí, která byť budou sama o sobě perfektní, budou vycházet  (navazovat) na rozhodnutí, která sama o sobě nicotná již jsou (např.  rozhodnutí odvolacího orgánu, který rozhodoval ve věci odvolání proti  rozhodnutí, které se později ukázalo nicotným).
Proti rozhodnutí o prohlášení nicotnosti sice zákon nepřipouští opravný prostředek, avšak není vyloučeno podání správní žaloby.
Pokud dojde správní orgán – správce daně k tomu, že podnět k prohlášení  nicotnosti není oprávněný, odloží jej a podatele o této skutečnosti bez  nutnosti vydávání formalizovaného rozhodnutí do 30 dnů vyrozumí.
Odvolání a rozklad jakožto řádné opravné prostředky
Mezi řádné opravné prostředky patří kromě odvolání i  rozklad (§ 108 odst. 2 daňového řádu), který lze podat proti rozhodnutí  vydanému ústředním správním orgánem (tedy např. Ministerstvem financí)  nebo úřední osobou stojící v jeho čele (tedy např. ministrem financí).
Co se týká odvolání, v daňovém řádu se uplatňuje opačný princip než v  zákonu o správě daní a poplatků – dle zákona o správě daní a poplatků se  lze odvolat jen proti rozhodnutím, u nichž to výslovně stanoví zákon,  dle daňového řádu lze se odvolat vždy, pokud není výslovně stanoven  opak. Samostatně se odvolat nebude možné ve smyslu § 109 odst. 2  daňového řádu proti všem rozhodnutím označeným jako výzva, nejen proti  těm která předcházejí pravomocnému stanovení daňového základu a daně.  Odvolací lhůta je třicetidenní, avšak oproti zákonu o správě daní a  poplatků zkrácena je o 1 den, neboť ve smyslu § 109 odst. 3 daňového  řádu běží „již“ ode dne doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání  směřuje, nikoli až ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí,  proti němuž odvolání směřuje.
Pokud bude v jakémkoliv rozhodnutí chybět nebo bude neúplné či nesprávné  poučení o tom, v jaké lhůtě je možné se proti tomuto rozhodnutí odvolat  či u kterého správce daně je tak možno učinit, bude se moci příjemce  rozhodnutí odvolat ve smyslu § 110 daňového řádu ve lhůtě do 3 měsíců  ode dne doručení tohoto rozhodnutí; pokud si však v mezidobí správce  daně uvědomí chybu v poučení a opraví ji tzv. opravným rozhodnutím dle §  104 daňového řádu, pak lze odvolání podat do 30 dnů ode dne doručení  opravného rozhodnutí. Pokud bude v poučení připuštěno odvolání i tehdy,  kdy je zákon nepřipouští, a je-li odvolání skutečně podáno, pak správce  daně řízení o odvolání zastaví. Je-li však v poučení chybně přiznán  odvolání odkladný účinek tehdy, kdy jej zákon nepřiznává, má včas podané  odvolání odkladný účinek.
V § 111 odst. 5 daňového řádu je zakotvena speciální úprava pro změnu  místní příslušnosti v průběhu odvolacího řízení: pokud dojde před  skončením odvolacího řízení ke změně místní příslušnosti, provede  odvolací řízení správce daně, který napadené rozhodnutí vydal a jemu  nejblíže nadřízený správce daně.
Pokud o odvolání bude rozhodovat správce daně prvního stupně, tak i  pokud mu ve smyslu § 113 odst. 1 písm. a) daňového řádu vyhoví v plném  rozsahu, bude se příjemce rozhodnutí proti tomuto rozhodnutí o odvolání  moct ještě dále odvolat. Kromě toho bude muset toto rozhodnutí o  odvolání být i odůvodněno.
Jestliže bude odvolání postoupeno k rozhodnutí odvolacímu orgánu a  odvolací orgán bude provádět v rámci odvolacího řízení dokazování či  dospěje k odlišnému právnímu názoru, než správce daně prvního stupně a  tento názor bude v neprospěch odvolatele, je odvolací orgán ve smyslu §  115 daňového řádu povinen seznámit před vydáním rozhodnutí o odvolání  odvolatele se zjištěnými skutečnostmi a důkazy, které je prokazují, a  umožnit mu, aby se k nim ve stanovené lhůtě vyjádřil, popřípadě navrhl  provedení dalších důkazních prostředků; tato lhůta na vyjádření přitom  nesmí být delší než 15 dnů. Pokud by po uplynutí této lhůty odvolatel  navrhoval provedení dalších důkazů, odvolací orgán k nim nebude moct  přihlédnout.
Mimořádné a dozorčí prostředky
Mezi mimořádné opravné prostředky patří návrh (dle zákona o správě daní a poplatků se toto podání jmenuje žádost) na povolení obnovy řízení. Novým pojmem jsou dozorčí prostředky, mezi které se řadí nařízení obnovy řízení a nařízení přezkoumání rozhodnutí.
Obnova řízení
Dle zákona o správě daní a poplatků má přednost  obnova řízení před podáním dodatečného daňového přiznání na daňovou  povinnost nižší nebo daňovou ztrátu vyšší, dle § 117 odst. 2 daňového  řádu má naopak přednost podání dodatečného daňového přiznání, neboť  nalézací řízení nelze obnovit z důvodů, za kterých lze podat dodatečné  přiznání nebo dodatečné vyúčtování.
Došlo ke změně objektivní lhůty pro povolení nebo nařízení obnovy. Dle  zákona o správě daní a poplatků musí být žádost o obnovu řízení podána  nejpozději před uplynutím lhůty, ve které zaniká právo daň vyměřit nebo  doměřit. Co se týká obnovy z moci úřední, pak správce daně může nařídit  obnovu řízení jen tehdy, pokud nezaniklo právo na vyměření daně.  „Hraniční“ lhůtou je tedy v obou případech lhůta pro vyměření ve smyslu §  47 zákona o správě daní a poplatků. Podle § 119 odst. 4 daňového řádu  již bude muset být rozlišováno, o obnovu jakého řízení je bude jednat:  Obnovu nalézacího řízení lze povolit nebo nařídit, pokud neuplynula  lhůta pro stanovení daně, zatímco obnovu řízení při placení daní lze  povolit nebo nařídit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. V  ostatních případech lze obnovu řízení povolit nebo nařídit do 3 let ode  dne právní moci rozhodnutí ukončujícího toto řízení.
Speciální úprava pro změnu místní příslušnosti je obsažena v § 119 odst.  5 daňového řádu. Dojde-li ke změně místní příslušnosti před vydáním  rozhodnutí o povolení nebo nařízení obnovy, provede řízení o povolení  obnovy (tedy tzv. první fázi), jakož i vlastní obnovené řízení (tedy  tzv. druhou fázi) nově místně příslušný správce daně. Ke změně místní  příslušnosti, ke které dojde po vydání rozhodnutí o povolení či nařízení  obnovy řízení, se již nebude přihlížet.
Dle § 55 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků se proti rozhodnutí,  jímž se obnova řízení povoluje nebo nařizuje, nelze samostatně odvolat. V  daňovém řádu však z tohoto pohledu došlo ke změně – i proti těmto  rozhodnutím bude odvolání připuštěno.
Povolení nebo nařízení obnovy řízení má vůči původnímu rozhodnutí  odkladný účinek až do oznámení rozhodnutí ve věci (kromě zákonem  stanovených výjimek), přičemž po dobu trvání tohoto odkladného účinku  nevznikají úroky, které jsou příslušenstvím daně, tedy úrok z prodlení a  úrok z posečkané částky.
Přezkumné řízení
Co se týká přezkumného řízení, již nebude moct být  zahájeno na žádost daňového subjektu, ale pouze z moci úřední. Daňový  subjekt a další osoby zúčastněné na řízení budou moci podat podnět k  přezkoumání rozhodnutí; tímto podnětem však nedochází k zahájení řízení,  přičemž pokud o to osoba, která podala podnět, požádá, sdělí jí správce  daně (a to nikoli rozhodnutím), zda shledal podnět důvodným či nikoliv.  Nově budou moci být přezkoumána všechna rozhodnutí (samozřejmě při  splnění zákonných podmínek), nikoli pouze ta, kterými je stanovena daň.
Stejně jako u obnovy řízení i v případě přezkumného řízení došlo ke  změně objektivní lhůty pro zahájení tohoto přezkumu. Dle zákona o správě  daní a poplatků může být přezkoumání zahájeno nejpozději do dvou let  následujících po roce, v němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí právní  moci. Ve smyslu § 122 odst. 3 daňového řádu lze přezkoumání rozhodnutí o  stanovení daně nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně.  Přezkoumání rozhodnutí vydaného v řízení při placení daní pak lze  nařídit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. A přezkoumání jiného  rozhodnutí lze nařídit do 3 let ode dne právní moci tohoto rozhodnutí.
I ustanovení týkající se přezkumného řízení obsahuje speciální úpravu  pro změnu místní příslušnosti. Dle § 122 odst. 4 daňového řádu pokud  dojde ke změně místní příslušnosti od právní moci přezkoumávaného  rozhodnutí, provede následné přezkumné řízení nově místně příslušný  správce daně, přičemž ke změně místní příslušnosti, ke které dojde po  vydání rozhodnutí o nařízení přezkoumání rozhodnutí, se nebude  přihlížet.
Nařízení přezkoumání rozhodnutí má vůči takto přezkoumávanému rozhodnutí  a navazujícím rozhodnutím odkladný účinek až do doby oznámení  rozhodnutí ve věci (kromě zákonem stanovených výjimek), přičemž po dobu  trvání tohoto odkladného účinku nevzniká úrok z prodlení a úrok z  posečkané částky.
Zatímco dle § 55b odst. 5 zákona o správě daní a poplatků nejsou proti  rozhodnutí o povolení nebo nařízení přezkoumání připuštěny opravné  prostředky, dle daňového řádu je i proti rozhodnutí o nařízení přezkumu  odvolání připuštěno.
Dle zákona o správě daní a poplatků se lze proti rozhodnutí o výsledku  přezkoumání odvolat do šedesáti dnů ode dne jeho doručení, podle  daňového řádu půjde i v tomto případě o lhůtu třicetidenní.
Vztah ke správnímu soudnictví
V § 124 daňového řádu je zakotven nový institut, který souvisí s § 62 s.ř.s. Jestliže se navrhovatel ve správním soudnictví bude domáhat zrušení rozhodnutí vydaného správcem daně, tak jej může správce daně uspokojit změnou nebo zrušením tohoto rozhodnutí v přezkumném řízení. V rámci tohoto přezkumného řízení bude uplatňována tzv. zásada koncentrace řízení, neboť k novým skutečnostem a návrhům na provedení nových důkazních prostředků, které navrhovatel neuvedl ve své žalobě, nebude správce daně přihlížet. V rámci tohoto přezkumného řízení nelze změnit rozhodnutí v neprospěch navrhovatele (vždy pouze částečné nebo úplné vyhovění); proti rozhodnutí vydanému v rámci přezkumného řízení směřujícího k uspokojení navrhovatele ve správním soudnictví však navrhovatel nebude moct uplatnit opravné prostředky. Následně bude navrhovatel soudem vyzván, aby se ve stanovené lhůtě vyjádřil, zda je postupem správního orgánu uspokojen. Pokud navrhovatel sdělí, že je uspokojen, soud řízení usnesením zastaví, v opačném případě bude soudní řízení pokračovat.
Registrační řízení
Daňový řád definuje shodně se zákonem o správě daní a  poplatků okruh osob jednak povinných k registraci, tak i těch, jimž  registrační povinnost nevzniká. Rozdílem je pouze prodloužená lhůta pro  podání přihlášky k registraci pro daňové subjekty se sídlem nebo  bydlištěm v zahraničí, která je nově prodloužena na 30 dnů od zákonem  stanoveného dne.
V ustanovení § 125 odst. 6 daňového řádu je zpřesněna povinnost pro  plátce daně uvádět při registraci všechny své plátcovy pokladny a  zároveň vždy i osobu oprávněnou jednat za tyto plátcovy pokladny.  Obdobnou povinnost stanovuje zákon v § 127 odst. 2 daňového řádu  právnickým osobám, které jsou povinny uvést osoby, které jsou oprávněny  jejím jménem jednat.
Místo osvědčení o registraci bude podle § 129 daňového řádu vydáváno  daňovým subjektům rozhodnutí o registraci. V případě změny podmínek pro  určení místní příslušnosti bude správce daně u registrovaných daňových  subjektů postupovat podle § 131 odst. 3 a 4 daňového řádu. Tímto  ustanovením je stanovena povinnost jednak pro dosavadního příslušného  správce daně stanovit rozhodnutím datum, k němuž přechází místní  příslušnost na nového správce daně, a jednak nově příslušnému správci  daně vydat s účinností k tomuto dni nové rozhodnutí o registraci, které  nahradí rozhodnutí o registraci vydané původním správcem daně.
Řízení o závazném posouzení
Se změnou procesního předpisu nedochází v možnosti daňového subjektu požádat správce daně o posouzení daňových důsledků a v následném řízení o této žádosti k žádným podstatným změnám. I nadále mohou daňové subjekty žádat o závazné posouzení správce daně pouze v těch případech, kdy tak stanoví zákon (zákon o dani z příjmů a zákon o dani z přidané hodnoty).
Daňové řízení
Nově v daňovém řádu je vymezen pojem daňového řízení, na jehož jednotlivé části resp. dílčí řízení se odkazují v několika ustanoveních tohoto zákona.
Nalézací řízení
I. Vyměřovací řízení
Daňový řád zavádí novou legislativní zkratku, a to  řádné daňové tvrzení, kam je zahrnuto daňové přiznání, hlášení a  vyúčtování, a dále dodatečné daňové tvrzení, které zahrnuje dodatečné  daňové přiznání, následné hlášení a dodatečné vyúčtování. Z uvedeného  tedy vyplývá, že na rozdíl od pojetí v zákoně o správě daní a poplatků  bude daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a srážková daň dle  daňového řádu rovněž daní vyměřovanou.
Zákon opět stanovuje povinné náležitosti řádného daňového tvrzení a  obecné lhůty pro jeho podání, tzn. existuje-li speciální úprava v  jednotlivých daňových zákonech, pak má tato speciální úprava přednost.
Daň je splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání řádného  daňového tvrzení. Pokud daňovému subjektu ve zdaňovacím období nevznikla  daňová povinnost k registrované dani, je povinen tuto skutečnost sdělit  správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání.
Nově daňový řád stanovuje náhradní lhůtu splatnosti v případě, že  správce daně vyměří daň vyšší než je daň tvrzená daňovým subjektem,  rozdíl je splatný v náhradní lhůtě do 15 dnů ode dne právní moci  platebního výměru. Ve stejné náhradní lhůtě je splatná i daň vyměřená z  moci úřední.
II. Doměřovací řízení
Ve srovnání s úpravou oprávněnosti podat dodatečné  daňové přiznání na daň nižší v zákoně o správě daní a poplatků dává  daňový řád přednost v případě, že vyšly najevo nové skutečnosti nebo  důkazy, podání dodatečnému daňovému přiznání nebo dodatečnému vyúčtování  na daň nižší před obnovou řízení (§ 141 odst. 2 a § 117 odst. 2  daňového řádu).
Součástí dodatečného daňového přiznání nebo dodatečného vyúčtování, a to  na daň nižší nebo v případě pouhé změny údajů daňovým subjektem dříve  tvrzených s tím, že zároveň nedochází ke změně poslední známé daně, musí  být i uvedení důvodů pro jeho podání.
Daň dodatečně tvrzená daňovým subjektem je splatná v náhradní lhůtě  splatnosti, která je shodná se lhůtou pro podání dodatečného daňového  přiznání nebo dodatečného vyúčtování. Nově je opět stanovena náhradní  lhůta splatnosti, je-li doměřená daň vyšší než daň dodatečně tvrzená  daňovým subjektem. Tento rozdíl je splatný v náhradní lhůtě do 15 dnů  ode dne právní moci platebního výměru. Ve stejné náhradní lhůtě je  splatná i daň doměřená z moci úřední.
Lhůta pro stanovení daně
Zcela nově je v daňovém řádu upravena  lhůta pro stanovení daně, a to jednak je přesně stanoven počátek běhu  této lhůty, a to ode dne, kdy uplynula lhůta pro podání řádného tvrzení,  nikoli tedy až od konce kalendářního roku, jak tomu bylo v zákoně o  správě daní a poplatků, a jednak daňový řád taxativně vyjmenovává úkony  ze strany správce daně nebo daňového subjektu, které přerušují nebo  prodlužují běh této tříleté lhůty.
Počátek běhu objektivní desetileté lhůty pro stanovení daně je opět  stanoven ode dne, kdy uplynula lhůta pro podání řádného tvrzení.
Pořadí úhrady daně
Zákon nově koncipuje pořadí úhrady daní na jednotlivých osobních daňových účtech podle vymezení prioritních skupin. Obecně má prioritu úhrada nedoplatku na dani před úhradou nedoplatku na příslušenství a zároveň jsou v rámci jednotlivých skupin nejdříve hrazeny nedoplatky s dřívějším datem splatnosti.
Nedoplatek
Současně s definicí nedoplatku v § 153 DŘ dává zákon správci daně možnost vyrozumět daňový subjekt o jeho případných nedoplatcích včetně upozornění na následky spojené s jejich neuhrazením, a to jakýmkoli vhodným způsobem.
Přeplatek
Zákon ukládá správci daně povinnost převádět vzniklý  přeplatek na úhradu případných nedoplatků daňového subjektu evidovaných u  téhož správce daně nebo i u jiného správce daně, který si o přeplatek  požádá, ovšem s výjimkou situace, kdy existuje odůvodněný předpoklad  správce daně, že dojde do 10 dnů ode, kdy by měl být přeplatek převeden,  ke vzniku povinnosti uhradit daň na tomtéž osobním daňovém účtu, na  kterém je přeplatek evidován.
Daňový subjekt má možnost požádat správce daně o použití vratitelného  přeplatku na úhradu nedoplatku u jiného správce daně a novinkou je, že  může žádat o úhradu nedoplatku i jiného daňového subjektu u téhož nebo u  jiného správce daně.
Posečkání
Správce daně může povolit posečkání jednak na žádost  daňového subjektu a nově rovněž i z moci úřední. Pro správce daně zákon  zavádí lhůtu k vydání rozhodnutí o žádosti o posečkání či splátkování, a  to na 30 dnů ode dne podání příslušné žádosti.
Nedodrží-li daňový subjekt některou z podmínek rozhodnutí o posečkání,  vydá správce daně deklaratorní rozhodnutí, kterým sdělí daňovému  subjektu, že z důvodu nedodržení podmínek stanovených v rozhodnutí o  posečkání toto rozhodnutí pozbývá dnem jejich nedodržení účinnosti. V  ustanovení § 157 odst. 7 je správci daně dána možnost upustit od  předpisu úroku z posečkání za zde uvedených podmínek.
Lhůta pro placení daně
Lhůta pro placení daně je upravena v § 160 tohoto zákona a je zcela nově koncipována, tzn. že na rozdíl od původní zákonné úpravy daňového procesu se nyní jedná o lhůtu prekluzivní. Lhůtou pro placení daně je označen časový úsek, ve kterém je možné realizovat dobrovolnou i nedobrovolnou úhradu daně. Počátek běhu lhůty je nově vázán na okamžik splatnosti daně, u doměřených částek daně je rozhodným dnem náhradní den splatnosti. Zákon rovněž taxativně vymezuje úkony přerušujících lhůtu pro placení daně, a dále nově vymezuje případy, kdy se lhůta pro placení daně staví.
Prominutí daně
Zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství  daně bude od 1. 1. 2011 oprávněn pouze ministr financí z moci úřední,  pokud půjde o daně, které spravují jím řízené správní orgány (tedy  daňová a celní správa). Důvodem k prominutí budou moci být nesrovnalosti  vyplývající z uplatňování daňových zákonů nebo mimořádné, zejména  živelné události. Důvodem k prominutí příslušenství daně již tedy nebude  odstranění tvrdosti. Rozhodnutím ministra financí se přitom bude  promíjet daň nebo příslušenství daně všem daňovým subjektům, jichž se  důvod prominutí týká; tato rozhodnutí budou zveřejňována ve Finančním  zpravodaji.
Již nebudou moci být podávány individuální žádosti a nebudou vydávána  individuální rozhodnutí o prominutí; poslední takovéto žádosti, které  ještě budou posouzeny podle podmínek obsažených v zákoně o správě daní a  poplatků, lze podat do 31. 12. 2010. Výjimkou je promíjení podle § 25  odst. 3 až 8 zákona č. 357/1992 Sb.,  o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění p.  p., a prominutí odvodu za porušení rozpočtové kázně nebo penále za  prodlení podle rozpočtových pravidel – zde budou i nadále podávány  individuální žádosti.
Stížnost
Osoby zúčastněná na správě daní budou mít tak jako dnes právo podat správci daně stížnost proti nevhodnému chování jeho úředních osob nebo proti postupu tohoto správce daně. Tyto stížnosti však již nebudou podávány a vyřizovány dle § 175 správního řádu, ale podle § 261 daňového řádu.
Následky porušení povinností při správě daní
K porušení povinností při správě daní může dle části čtvrté daňového řádu dojít jak ze strany daňového subjektu, popř. třetích osob zúčastněných na správě daní, tak ze strany správce daně, potažmo jeho úředních osob, které daňový řád v ust. § 12 označuje jako zaměstnance, kteří se bezprostředně podílí na výkonu pravomoci správce daně, nebo jako osoby oprávněné k výkonu pravomoci správce daně zákonem nebo na základě zákona, popř. ze strany osob, které se např. seznámily s informacemi poskytnutými správcem daně. Daňový řád vymezuje následující následky porušení povinností při správě daní:
I. Porušení povinnosti mlčenlivosti
Podle ust. § 246 odst. 1 daňového řádu je porušení  povinnosti mlčenlivosti ze strany fyzické osoby představované  zaměstnancem správce daně, daňovým subjektem, třetí osobou, popřípadě  osobou, která se seznámila s informacemi poskytnutými správcem daně,  přestupkem podle zákona o přestupcích s tím, že se na řízení o  přestupcích vztahují obecné předpisy o správním řízení (zákon č. 500/2004 Sb. 
, správní řád, ve znění pozdějších předpisů).
II. Pořádková pokuta
II.1 Pořádková pokuta ukládaná za ztěžování průběhu řízení při jednání vedeném správcem daně
Správce daně je oprávněn při jednání opakovaně uložit ve smyslu ust. §  247 odst. 1 daňového řádu jakékoliv osobě, která se účastní jednání před  správcem daně, pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč, a to v případě,  kdy tato osoba závažně ztěžuje průběh řízení např. rušením pořádku nebo  urážlivým chováním k úřední osobě, nebo osobě, která se daného jednání  účastní.
II.2 Pořádková pokuta ukládaná za závažné ztěžování nebo maření správy daní
Správce  daně je oprávněn opakovaně ve smyslu ust. § 247 odst. 2 daňového řádu  uložit pořádkovou pokutu ve výši 50 000 Kč tomu, tedy např. daňovému  subjektu nebo svědkovi, kdo nevyhoví bez dostatečné omluvy výzvě správce  daně ke splnění procesní povinnosti nepeněžité povahy (takovou procesní  povinností nepeněžité povahy může být např. povinnost doplnit údaje v  přihlášce k registraci).
Místo pokutového bloku bude vydána správcem daně stvrzenka o úhradě pokuty (§ 249 odst. 2 daňového řádu).
III. Pokuta za opožděné tvrzení daně
Pokud daňový subjekt nepodá daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo jej podá po stanovené lhůtě se zpožděním delším než 5 pracovních dnů, je povinen uhradit pokutu ve výši stanovené zákonem která podle ust. § 250 odst. 1 daňového řádu činí:
- 
0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně,
 - 
0,05 % stanoveného daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanoveného daňového odpočtu,
 - 
0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty.
 
Plátci daně také vzniká povinnost uhradit pokutu –  pokud nepodá hlášení, vyúčtování, následné hlášení nebo dodatečné  vyúčtování, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo jej podá po stanovené lhůtě  se zpožděním delším než 5 pracovních dnů, je povinen uhradit pokutu ve  výši stanovené zákonem, která podle ust. § 250 odst. 2 daňového řádu  činí 0,05 % z celkové částky daně, kterou byl plátce povinen v hlášení  nebo vyúčtování uvést za každý následující den prodlení, nejvýše však  0,5 % z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení nebo  vyúčtování uvést.
Daňový řád stanoví, že výše pokuty za nepodání daňového přiznání nebo  dodatečného daňového přiznán, nebo podání po stanovené lhůtě se  zpožděním delším 5 pracovních dnů, bude činit vždy minimálně 500 Kč,  pokud nebude vypočtená částka pokuty vyšší. Daňový řád také stanoví  maximální výši pokuty, která činí 300 000 Kč.
Pokuta se daňovému subjektu sděluje platebním výměrem, přičemž je splatná do 30 dnů ode dne oznámení platebního výměru.
IV. Penále
Daňový řád přináší podle ust. § 251 odst. 1 písm. c) daňového řádu snížení výše penále z 5 % na 1 %, a to pro případ, kdy daňový subjekt neoprávněně uvede ve svém daňovém přiznání vyšší daňovou ztrátu a toto pochybení není jím zhojeno ani dodatečně.
V. Úrok z prodlení
Nově vzniká daňovému subjektu podle ust. § 252 odst. 2 daňového řádu povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení od pátého pracovního dne, který následuje po dni splatnosti až do dne platby včetně. Důvod pro zakotvení liberační lhůty 5 dnů spočívá ve skutečnosti spočívající v tom, že daň je uhrazena ve smyslu § 166 odst. 1 písm. a) daňového řádu až připsáním na účet správce daně, tudíž se zde s ohledem na možné časové komplikace v rámci bankovních transakcí dává prostor pro náležité uhrazení daňové povinnosti.
VI. Úrok z neoprávněného jednání správce daně
Pokud daňový subjekt uhradil daň, na základě  rozhodnutí nebo v souvislosti s ním, a toto rozhodnutí bylo následně  zrušeno, změněno či prohlášeno za nicotné, a to z důvodu nezákonnosti  nebo nesprávného úředního postupu správce daně, náleží tomuto daňovému  subjektu ve smyslu ust. § 254 odst. 1 daňového řádu z uhrazené částky  úrok. Nárok na rok vzniká daňovému subjektu ode dne, který následuje po  splatnosti nesprávně stanovené daně. Přiznaný úrok se však nevrací  daňovému subjektu přímo, ale předepíše se na osobní daňový účet daného  daňového subjektu.
Proti postupu správce daně v souvislosti s přiznáním úroku z  neoprávněného jednání správce daně má daňový subjekt možnost podat  námitku podle ust. § 159 daňového řádu.
Zajištění daní
V rámci zajištění placení daní je daňovým řádem v  porovnání se zákonem o správě daní a poplatků nově upravena realizace  zajišťovacího příkazu vydaného správcem daně. Dojde-li tedy podle  daňového řádu ke stanovení daně až po vydání zajišťovacího příkazu, bude  tato daň splatná ke dni jejího stanovení. Stanovením daně budou  konzumovány účinky zajišťovacího příkazu a zajištěná daň bude  započítávána na daň splatnou. Pokud dojde k rozdílu mezi částkou dříve  zajištěnou a částkou splatnou, správce daně podle povahy věci učiní  potřebné kroky k vybrání či vymožení případného nedoplatku, nebo naloží s  případným přeplatkem dle obecné úpravy v daňovém řádu. Pokud se  přeplatek stane vratitelným, vrátí jej správce daně daňovému subjektu ve  lhůtě 15 dní. Dojde-li takto k náhradě zajišťovacího příkazu novým  vykonatelným rozhodnutím v téže věci, zůstanou veškeré účinky dosud  zahájeného způsobu vymáhání zachovány. Nebude tedy nutné, jako je tomu v  případě zákona o správě daní a poplatků, aby správce daně prováděl  některé úkony opakovaně, což odpovídá zásadě rychlosti, hospodárnosti a  procesní ekonomie daňového řízení. Zajišťovací příkaz může být podle  daňového řádu důvodem pro zřízení zástavního práva a daňový řád nově  zakládá kontinuitu zástavního práva zřízeného z titulu zajištěné daně i v  době, kdy zanikla (popřípadě byla omezena či zrušena) účinnost  zajišťovacího příkazu, a to v rozsahu vyměřené daně.
Zcela novým způsobem zajištění daně podle daňového řádu je vedle  zákonného ručení dobrovolné ručení a bankovní záruka. Pro oba tyto  soukromoprávní instituty se v řízení podle daňového řádu použije obecná  úprava občanského, resp. obchodního práva, nestanoví-li daňový řád  jinak. Projev vůle, kterým se ručitel zavazuje k přijetí ručení za  pohledávku daňového subjektu u správce daně, musí mít písemnou formu,  přičemž podpis musí být úředně ověřen. Akceptaci provede správce daně  formou rozhodnutí. Dokladem o přijetí bankovní záruky je záruční  listina, což odpovídá obecné úpravě tohoto způsobu zajištění. Práva a  povinnosti ručitele, resp. banky, v rámci daňového procesu jsou shodná s  právy a povinnostmi zákonného ručitele.
Vymáhání daní a daňová exekuce
K realizaci vymáhání daní ponechává daňový řád  správci daně možnost volby, zda tak učiní úkony v daňové exekuci, zda  podá návrh na výkon rozhodnutí soudu, či požádá o vymožení nedoplatku  soudního exekutora. Pro specifické případy, které mohou nastat na straně  daňového subjektu, daňový řád zmocňuje správce daně k tomu, aby daňový  nedoplatek uplatnil v řízení realizovaném podle právní úpravy úpadkového  práva, nebo jej přihlásil do veřejné dražby. Při vymáhání daní daňový  řád opouští formalizovaný institut výzvy k zaplacení nedoplatku v  náhradní lhůtě podle zákona o správě daní a poplatků. Správce daně však  bude moci daňový subjekt vyrozumět o stavu jeho nedoplatků neformálním  způsobem. Ochrana práv daňového subjektu bude zajištěna opravnými  prostředky proti exekučnímu příkazu. Pro účely daňové exekuce daňový řád  nově definuje vztah k občanskému soudnímu řádu a při daňové exekuci již  nebude správcem daně postupováno s přiměřeným použitím občanského  soudního řádu, jako je tomu v případě vymáhání podle zákona o správě  daní a poplatků, ale s jeho subsidiárním použitím. Přitom pravomoci  správce daně při daňové exekuci upravuje daňový řád komplexním způsobem.  Z úpravy výkonu rozhodnutí obsažené v občanském soudním řádu se využijí  zejména ta ustanovení, která upravují povinnosti poddlužníků, ať již se  jedná o plátce mzdy, poskytovatele platebních služeb, nebo poddlužníky z  jiných pohledávek. Daňový řád v tomto případě vychází z nutnosti  stanovit co nejpřesněji postup správců daní a zachovat obecná pravidla  tak, aby poddlužníci nemuseli jednat rozdílně podle toho, kým je výkon  rozhodnutí veden, zda správcem daně či například soudním exekutorem.  Nově daňový řád pro účely daňové exekuce upravuje i vyloučení majetku z  daňové exekuce a možnost správce daně uložit dlužníkovi povinnost k  podání prohlášení o jeho majetku.
Pro určení, na jaký majetek (tj. věci či pohledávky) se daňová exekuce  nevztahuje, platí obecná úprava podle občanského soudního řádu.  Vyloučení majetku z daňové exekuce upravuje oprávnění každé osoby, v  jejíž prospěch svědčí právo nepřipouštějící výkon rozhodnutí, podat po  nařízení daňové exekuce u příslušného správce daně návrh na vyloučení  takového majetku z výkonu rozhodnutí. Jedná o úpravu obdobnou právní  úpravě tzv. excindační žaloby v občanském soudním řádu a přizpůsobenou  specifickým podmínkám daňového řízení. Toto řízení může být správcem  daně zahájeno i z moci úřední a správci daně je daňovým řádem stanovena  povinnost zahájit řízení o vyloučení věci nebo jiné majetkové hodnoty  pro případ, že na základě své vlastní činnosti (například vyhledávání),  zjistí existenci práva znemožňujícího provedení daňové exekuce, či  případně pokud vzniknou na straně správce daně pochyby, že by takové  právo existovat mohlo.
Podmínkou vyžádání prohlášení o majetku správcem daně je pro správce  daně nemožnost vymoci nedoplatek daňovou exekucí z účtu u poskytovatele  platebních služeb, a to ať již exekucí započatou nebo nemožností takovou  exekuci zahájit. Údaje, které dlužník v prohlášení o majetku uvede,  musejí být úplné a pravdivé. Na rozdíl od úpravy obsažené v občanském  soudním řádu umožňující učinit prohlášení o majetku toliko při formálním  protokolovaném jednání před soudcem, dává daňový řád dlužníkovi možnost  uskutečnit toto prohlášení i písemně či elektronicky s tím, že podpis  na příslušné listině musí být, vzhledem k možným dopadům způsobeným  nekorektním prohlášením o majetku, úředně ověřen. Právní úkony dlužníka  týkající se jeho majetku, s výjimkou úkonů spočívajících v běžné  obchodní činnosti, uspokojování základních životních potřeb a správy  majetku, včetně jeho běžné údržby, které dlužník učinil poté, co mu byla  doručena výzva k podání prohlášení o majetku, jsou vůči správci daně a  dalším osobám, které mají proti dlužníkovi pohledávku vymahatelnou na  základě exekučního titulu, ze zákona neúčinné.
Technická novela daňového řádu
Dne 7. 12. 2010 přijala Poslanecká sněmovna Parlamentu návrh tzv. technické novely daňového řádu. S návrhem této novely byl vysloven souhlas již v prvém čtení. V nejbližší době bude novela předložena k projednání Senátu.
Novela zahrnuje především následující body:
- 
prokurista již nebude zahrnut mezi zástupce, nýbrž bude při správě daní oprávněn jednat jménem právnické osoby, může-li podle udělené prokury jednat samostatně
 - 
již nebude muset být doloženo přijetí plné moci zmocněncem
 - 
pokud si zmocnitel zvolí nového zmocněnce, pak bude platit, že okamžikem uplatnění nové plné moci u správce daně vypověděl plnou moc dosavadnímu zmocněnci v rozsahu, ve kterém byla udělena plná moc novému zmocněnci
 - 
bude upraveno prodlužování lhůt – vyhověno žádosti bude tehdy, jestliže správce daně nevydá rozhodnutí do doby, o níž má být lhůta podle žádosti prodloužena, nebo nevydá-li rozhodnutí do 30 dnů ode dne, kdy žádost obdržel
 - 
zaplacená částka daně se použije v prvé řadě nejen na úhradu nedoplatků na dani, ale i na úhradu splatné daně (a pak teprve následují nedoplatky na příslušenství daně)
 
V rámci projednávání novely v Poslanecké sněmovně byla změněna její účinnost; původně návrh obsahoval účinnost od 1. 1. 2011 (tedy totožnou účinnost jako je účinnost celého daňového řádu), nově byla zvolena účinnost prvním dnem měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona. Důvodem této změny je skutečnost, že novela zřejmě nebude schválena a nevyjde ve Sbírce zákonů do 1. 1. 2011. Až se tak stane, bude upraven v souladu s novelou výše uvedený text pojednávajících o změnách daňového řádu oproti zákonu o správě daní a poplatků.
Zdroj www.mfcr.cz